ویدیو های آموزشی و پروژه, ویدیو های معرفی قطعات

انواع سیم جامپر و برد بورد

انواع سیم جامپر و برد بورد

 

انواع سیم جامپر و برد بورد برای بستن آزمایشی و تست مدار های الکترونیکی در کارگاه ها و مراکز تحقیقاتی و مراکز آموزشی استفاده می شود.

برد بورد مینی 170 سوراخ مشکی BreadBoard مخصوص آردوینو Arduino یک قطعه بسیار باکیفیت و استاندار دارای 170 سوراخ می باشد. از مزیت های بسیار مهم این برد بورد کد گذاری ماتریسی سوراخ ها می باشد. که به صورت اعداد و حروف انگلیسی قابل آدرس دهی و شناسایی یک پورت خاص می باشد.

طبق استاندارد برد بوردها، این برد بورد دارای شیارهایی جهت اتصال چند برد بورد به هم در اظلاعش می باشد. ماژول تغذیه مناسب این برد بورد را میتوان از اینجا خرید نمود. این نوع برد بورد در رنگهای مختلف در فروشگاه ولتاتک موجود می باشد.

نحوه کار برد بورد  :

یکی از اساسی ترین قطعات برای ساخت مدارهای الکترونیکی برد بورد Breadboard است. همچنان بین علما در خصوص چگونه نوشتن برد برد به فارسی اختلاف است:) در این آموزش به معرفی برد بورد Breadboard و انواع آن و دلیل استفاده از آن در مدارهای الکترونیک را یاد خواهیم گرفت. 

بل از دهه ی ۱۹۶۰ تخته نان مادران چیزی نبود جز نگه دارنده ای برای مدارهای الکترونیکی و سیم ها توسط چند میخ! بله درست خواندید! در زمان های خیلی قدیم به دلیل پیچیدگی اتصالات و بزرگ شدن مدارهای الکترونیکی به دلیل عدم تجهیزات کافی از تخته های چوبی نان برای سرهم بندی مدار الکترونیکی استفاده میشد و نتیجه ی خوبی در پی داشت!

به همین دلیل مادران زیادی در سراسر دنیا از الکترونیکی های به دیار باقی شتافته دل خوشی نداشته اند تا اینکه بالاخره یک برد برای این منظور طراحی شد و تخته های نان به آشپزخانه بازگشت! طبیعی است که چنین تحولی نیاز به یک اسم منحصر به فرد داشت و آن چیزی نبود جز همان Breadboard

سیم جامپر برد بوردی

این سیم ها مخصوص اتصالات برد بورد ( پروجکت بورد ) بوده و با استفاده از آن ها مدارهای روی برد بورد را به راحتی و با سرعت بیشتری می توان بست. سیم ها وظیفه ی اتصال قطعات و المان های یک بورد الکترونیکی را برعهده دارند.
هنگام تست اولیه ی یک مدار بر روی برد بورد برای اطمینان از درست بودن آن ، از سیم ها برای برقراری ارتباط مابین قطعات بصورت آسان و سریع استفاده میشود. در هر بسته 65 سیم جامپر در اندازه های متفاوت وجود هستند تا بنا به نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

موارد استفاده انواع سیم جامپر و برد بورد:

این سیم ها با کیفیت هستند و پین های مقاومی دارند که به راحتی خم و دفرمه نمی شوند. سیم های جامپر برد بوردی دارای دو سر نری جامپر پرس شده‌ی آماده  . جهت ورودی به مادگی برد بورد یا سیم جامپر مادگی، سری‌های پلاستیکی عایق و مطمئن، .  اتصال ساده و آسان بین قطعات و سیم بدون نیاز به لحیم کاری با  هویه و استفاه از سیم لحیم، روغن لحیم . ، جهت اتصال ماژول، آزمایش میکروکنترلر و بردهای آموزشی و تست مدارهای الکترونیکی .
از این سیم های برد بوردی می‌توان برای اتصال قطعات الکترونیکی گوناگون به یکدیگر که روی برد بورد سوار شده اند بهره برد . برای نمونه زمانی که یک دانش آموز یا دانشجو یا اشخاصی که به الکترونیک و طراحی مدارات و بورد های الکترونیک علاقه دارند  . خواهان طراحی یک مدار الکترونیکی را داشته باشند  . باید بتوانند ویژگی‌ها و حالت‌های گوناگون این مدار را آزمایش ( تست ) کنند.

با توجه به قیمت سیم جامپر نری به نری که بسیار اقتصادی و ارزان است به نظر استفاده از این سیم مخصوص خردمندانه‌تر خواهد بود . این سیم ها در جای‌گیری‌ها  بسیار محکم بوده و به سادگی از جای خود بیرون نمی‌آیند. پوشش مناسب آن‌ها از هرگونه اختلال در مدار یا اتصالی جلوگیری خواهد کرد.